Serviceanmälan
Till oss på Ikano Bostad kan du skicka in olika typer av ärenden. Oavsett vad det gäller tar vi hand om ditt ärende och återkopplar till dig på ett eller annat sätt.
Många fel kan du - eller till och med ska du - själv åtgärda. Innan du gör din serviceanmälan ta gärna en titt på de filmer vi har på hur du åtgärdar vissa fel själv. Filmerna hittar du här.
Nedan finner du mer information om vår hantering av olika typer av ärenden.
Vi föredrar att du gör din serviceanmälan via Mina sidor. Logga in med BankID eller din registrering och klicka på Skapa ärende.
Om du föredrar att ringa in in din serviceanmälan når du oss här
Akuta ärenden är ärenden som kan innebära fara för människor och fastigheten.
Exempel på ett akut ärende är vattenläcka, helt eller delvis strömlös lägenhet, krossad glasruta, åverkan efter inbrott eller inbrottsförsök, lägenhetsdörr som ej går att låsa eller låsa upp, fönster som inte går att stänga i markplan.
Akuta ärenden ska alltid ringas in till oss eller till vår jour.
Serviceanmälan via Mina sidor
Har ett fel i din bostad eller i fastigheten du bor i ska du anmäla det som en Serviceanmälan via Mina sidor. Det gäller även beställning av extranycklar, belysningen på innergården, inloggning till tvättstugebokningen, ändra telefonnummer till porttelefonen, överfulla sopkärl i miljörummet, få färgkoden till väggfärgen osv. Kort och gott ALLT som har med ditt boende att göra oavsett om det är inne i din bostad eller i något av de gemensamma utrymmena i fastigheten, på innergården eller i miljörummet. I de allra flesta fall är det en serviceanmälan du ska göra.
Besiktningsanmärkning efter inflytt
Denna ärendetyp är för dig om är nyinflyttad och som inom 8 dagar efter inflyttning upptäcker något som borde stå med i besitkningsprotokollet. Exempel på en besiktningsanmärkning kan vara ett hål i väggen eller ett större märke i govlet som inte är noterat i protokollet.
Tänk på att om något är trasigt eller inte fungerar som det ska, ska du anmäla det som ett Serviceanmälan via Mina sidor.
Fakturafrågor
Har du fått ett inkassokrav, har en fråga om en obetald faktura, autogiro, e-faktura eller väntar på en återbetalning, kan du skicka din fråga här. Under Att betala hyran hittar du svaren på många av frågorna.
Är det så att du har problem att betala hyran och vill ha anstånd, eller har en fråga om en hyreshöjning, ska du kontakta din förvaltare direkt.
Upplever du en akut störning i ditt boende ska du kontakta störningsjouren på din ort. En akut störning kan t.ex. vara hög musik mitt i natten.
Om störningen inte är akut får du gärna kontakta oss genom att skapa ett Icke akut störningsärende.
Läs gärna mer under Ordning & trivsel.
Om du upptäcker skadedjur i din bostad ska du omgående informera oss om detta samt ta kontakt med Anticimex. Det är oerhört viktigt att du rapporterar in att du fått skadedjur i din bostad så detta kan åtgärdas så fort som möjligt så att de inte sprids.
Hittar du vägglöss, kackerlackor, möss eller råttor i din bostad ska du omgående ringa Anticimex.
Telefonnummer till Anticimex
Vi har avtal med Anticimex vilket innebär att det inte blir någon kostnad för dig när du tar kontakt med dem. De har både rådgivning och gör hembesök vid behov.
På hissen och innuti hissen sitter telefonnumret till vem du kontaktar om hissen inte fungerar som den ska.
När du gör en serviceanmälan, oavsett om det är ett fel i din bostad, en besiktningsanmärkning, ett klagomål eller en fråga per automatik direkt till den person hos oss som ska ta hand om ärendet. Beroende på vad ärendet gäller tar vi hand om det på olika sätt och med olika prioritering.
Vi tar kontakt med dig via telefon för att boka tid med dig om ditt ärende gäller ett fel i din bostad. Vi ringer från ett telefonnummer som börjar med 010-330 XX XX. Får vi inte kontakt med dig lämnar vi ett meddelande till dig så du vet att vi sökt dig.
Vi kan också kontakta dig här via meddelandefunktionen på ditt ärende här på Mina sidor. Du får en notis från oss när det finns ett meddelande att läsa.
Du kan följa hur det går med ditt ärende här på Mina sidor. Klicka bara på ärendet du har lagt så kan du se vilken status det har just nu.
Alla serviceanmälningar och ärenden är för oss viktiga att ta hand om för att du som hyresgäst ska känna dig nöjd. Dock behöver vi prioritera ärendena då vissa är mer akuta och andra kan vänta. Nedan kan du läsa om hur vi prioriterar våra ärenden.
Prio 1
AKUTA ÄRENDEN - ärenden som kan innebära fara för människor och fastigheten
Exempelvis större vattenläcka, helt eller delvis strömlös lägenhet, krossad glasruta, åverkan efter inbrott eller inbrottsförsök, lägenhetsdörr som ej går att låsa eller låsa upp, fönster som inte går att stänga i markplan. Akuta ärenden ska alltid ringas in till oss eller till vår jour.
Prio 2
Ärenden som har stor påverkan på boendet
Exempelvis värmefel, totalstopp i avlopp, inget kall, eller varmvatten, toalettstol helt eller delvis ur funktion, kyl, frys eller spis ur funktion, krånglande lås.
Prio 3
Övriga ärenden
Exempelvis mindre stopp i avlopp, trasigt duschmunstycke, sakta droppande kran, löst sittande eluttag, fönster som ej går att stänga helt (markplan är akut ärende), trasigt hyllplan i kyl eller frys, löst sittande inredning så som handtag, skåpsluckor och liknande, trasiga ljuskällor.